euromark.pl

Blog tematyczny o lifestylu, sporcie i zdrowiu

Zdrowie

Czym zastąpić mięso w diecie, czyli wegetarianizm w praktyce

Czym zastąpić mięso w diecie, czyli wegetarianizm w praktyce

Codzienne jedzenie mięsa okazało się z czasem bardzo złym nawykiem – jest niekorzystne dla ludzkiego organizmu, nieekonomiczne, a przemysł mięsny jest jedną z najbardziej niehumanitarnych i zanieczyszczających środowisko gałęzi gospodarki. Coraz więcej osób widzi ten problem i zastanawia się nad ograniczeniem lub całkowitą rezygnacją ze spożywania mięsa. Ale jak się do tego zabrać? Czym jest dieta wegetariańska i co odróżnia ją od wegańskiej?

Zbilansowana dieta

Większość z nas nie pamięta, że jeszcze nasi dziadkowi jadali mięso jedynie w niedziele i święta, a tradycyjna dieta opierała się na produktach pochodzenia roślinnego. Przez ostatnie kilkadziesiąt lat trendem w dietetyce było zalecenie, aby codziennie spożywać porcję mięsa, aby dostarczyć organizmowi materiału budulcowego – białka. Jednak w rzeczywistości rośliny również są źródłem białka, w dodatku łatwiejszego do przyswojenia dla ludzkiego układu pokarmowego. Kluczem do skomponowania zdrowej diety nie jest zawarcie w niej konkretnego produktu, ale jej zbilansowanie – powinniśmy dostarczać swojemu ciału wszystkich rodzajów potrzebnych mu substancji odżywczych w ilościach odpowiadających naszemu zapotrzebowaniu, białek, ale też węglowodanów, tłuszczy, witamin i minerałów.

Co jedzą wegetarianie?

Wielu ludzi obawia się, że przechodząc na dietę bezmięsną, nabawią się anemii i niedoborów, należy to jednak spokojnie uznać za mit. Wegetarianie, w przeciwieństwie do wegan, nie rezygnują całkowicie z produktów pochodzenia zwierzęcego, nie jedzą tylko produktów, które wymagały uśmiercenia zwierzęcia. Mleko i przetwory mleczne, jajka i miód nadal są obecne w diecie wegetariańskiej, wykluczone jest jedynie mięso, w tym ryby i owoce morza. Od przeciętnej osoby będzie to wymagało nauczenia się kilku nowych przepisów, ale ułożenie zbilansowanego wegetariańskiego jadłospisu raczej nie wymaga pomocy dietetyka. Należy pamiętać o zachowaniu urozmaiconej diety.

Czym zastąpić mięso?..

Jeśli zastanawiamy się, czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej, odpowiedź jest prosta – nie trzeba niczym go zastępować. Nie ma takiej potrzeby z punktu widzenia zdrowia naszego organizmu, pod warunkiem zachowania zbilansowanej diety. Rośliny i produkty pochodzenia roślinnego, które mają wysoką zawartość białka, to przede wszystkim orzechy i rośliny strączkowe, w tym soja. Cieciorka, soczewica i przetwory soi, na przykład tofu i tempeh, są od wieków szeroko wykorzystywane w kuchniach bliskiego i dalekiego Wschodu.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.