Prawidłowo działająca chłodnica samochodowa pracująca w sprawnym i dobrze utrzymanym samochodzie nie ma prawa się przegrzać. Co więcej, jest ona elementem, który jest odpowiedzialny za odbieranie ciepła z innych części w silniku i odprowadzanie go poza maszynę. Jeśli jednak dojdzie do jej awarii, nieprawidłowej obsługi lub awarii innych elementów w układzie chłodniczym może dojść do katastrofalnego w skutkach przegrzania silnika. Aby pomóc ci uniknąć takiej sytuacji przygotowaliśmy garść wskazówek, które pomogą ci uniknąć problemów i cieszyć się bezawaryjną jazdą.
Objawy przegrzewającej się chłodnicy
Inżynierowie projektujący samochody osobowe zdają sobie doskonale sprawę z tego, jak groźne w skutkach może być przegrzanie silnika wynikające z awarii chłodnicy, dlatego projektują samochody tak, aby informowały one o takiej niebezpiecznej sytuacji. Podstawowym elementem wskazującym na to, że coś z układem chłodzenia jest nie do końca tak jak powinno, jest wskaźnik temperatury oleju. Jeśli więc widzisz, że wskazówka znajduje się wyżej niż normalnie to musisz mieć się na baczności i uważnie obserwować pracę silnika. Jeśli z kolei zauważysz, że opisywana wskazówka znalazła się na czerwonym polu, to zatrzymaj samochód tak szybko, jak to bezpiecznie możliwe. Oznacza to bowiem, że chłodnica za moment się przegrzeje, a płyn chłodniczy zacznie wrzeć.
Kolejny objaw przegrzewającej się chłodnicy jest trudny do zignorowania. Jeśli bowiem temperatura w chłodnicy będzie wyższa, niż temperatura wrzenia płynu chłodniczego, to spod maski zacznie wydobywać się biały dym, będący parą wodną. W takiej sytuacji również należy zatrzymać samochód, w przeciwnym razie może dojść do przegrzania i zatarcia silnika.
Jak już pewnie wiesz, chłodnice samochodowe są elementami, które wymagają nieco uwagi. Aby uchronić je przed przegrzaniem należy dbać o ich stan. Podstawową czynnością jest systematyczne kontrolowanie poziomu płynu chłodniczego i jest ewentualne uzupełnianie. Takie zachowanie pomaga też zawczasu wykryć awarię, ponieważ zwykle awarie w systemie chłodzenie poprzedza wyciek płynu chłodniczego. Jeśli więc zauważysz sytuację, że co jakiś czas musisz dolewać płynu chłodniczego, to musisz umawiać się ze swoim mechanikiem na przegląd układu chłodzenia.
Materiał zewnętrzny